14.10.2014

Syövässä ei ole mitään söpöä / Cancer isn't cute

 
"Syövässä ei ole mitään vaaleanpunaisen söpöä". Muistan tämän lauseen erään rintasyöpäpotilaan haastattelusta parin tuoden takaa. Ei todellakaan ole. Seurasin vierestä rakkaan ystäväni monivuotista raskasta kamppailua rintasyöpää vastaan ja lopulta hänen voimiensa hiipumista. Se ei ollut söpöä ja vaaleanpunaista, vaan rankkaa ja raadollista. Ympärilläni on myös muita  rintasyöpäpotilaita, jotka varmasti jakavat tämän saman ajatuksen. Tuon lauseen perään haastattelun nainen kuitenkin totesi, että Roosa nauha-kampanja on kuitenkin hyvä keino muistuttamaan naisia kiinnittämään huomiota mahdollisiin rintasyövän ensimmäisiin merkkeihin.
 
Ystävänikin aina vannotti minua, että käyn gynegologilla vuosittain, käytän kaikki yhteiskunnan tarjoamat testit ja välivuosina lääkärin suosittelemat mammografiat ja papat sekä tunnustelen itse rintani kuukausittain. Olen käynyt mammografiassa muutaman kerran viime vuosina ja joka kerta ruvennut itkemään helpotuksesta ja samalla myös ystäväni kaipuusta, kun röntgenlääkäri on todennut, ettei mitään muutoksia ole. Mitään oireitakaan ei ole ollut, mutta silti ennen mammografiaa ja ultraa mieleen hiipii silti "Mitä jos?..."

Lokakuu on Roosa nauha-kampanja teemakuukausi. Kampanjalla tuetaan kotimaista syöpätutkimusta, jolla edistetään syövän ehkäisyä, varhaista toteamista ja hyviä hoitoja jokaisen suomalaisen naisen puolesta. Eräs tuntemani rintasyöpäpotilas on elänyt melkoisen normaalia elämää jo vuosikausia laajalle levinneistä etäpesäkkeistä huolimatta. Edistynyt syöpätutkimus ja hoito ovat mahdollistaneet tämän. Keräyksellä tuetaan myös valtakunnallista maksutonta neuvontapalvelua, joka on tukena syövän koskettaessa. Kampanja myös muistuttaa myös meitä naisia tuntemaan omat rintamme, jolloin muutokset niissä on itse helpompi huomata mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

Vaaleanpunainen väri lokakuussa muistuttaa kampanjasta. Kampanjaa voi tukea käyttämällä vaaleanpunaista, lahjoituksilla tai ostamalla virallisten yhteistyökumppaneiden kampanjatuotteita. Lumenella on kampanjatuotteena mm. tämä kevyt, miltei väritön irtopuuteri, joka kilpaileekin meikkipussissani aiemmin käyttämäni puuterin kanssa tasaväkisenä.
 
Puuteri saatu blogin kautta. Korun olen teettänyt ystäväni muistoksi kälylläni Mariialla  ja lahjoittanut korun hintaa vastaavan summan Roosa nauha-keräykseen
 
 
 
"There is nothing cute in cancer." I remember this sentence from a breast cancer patient interview I did read few years ago. She was right. I followed my dear friend's long battle against breast cancer and, ultimately, the fading of her strength. It was not cute and pink, but tough and sad. I know also other breast cancer patients who will certainly share this same thought. The interwieved woman noted, however, that the Pink Ribbon campaign is a good way to remind women to pay attention to the possible first signs of breast cancer.

My friend always made ​​me promise that I visit every year Gynaecology, to take all of the free tests offered by the society and in the doctor recommended mammography screening and papa tests, and to examine breasts monthly.
 
 
October is Pink Ribbon campaign theme month. The campaign supports domestic cancer research, which contributes to cancer prevention, early detection and good treatments. One of the breast cancer patient I know has lived a pretty normal life for many years in spite of widespread metastatic. Advanced cancer research and treatment have made this possible. The campaign will also support the national free counseling service. The campaign also reminds us also of women examine our breasts, so that any changes can be found early as possible.


Pink color of October rminds about the campaign. The campaign can be supported by using pink, giving donations, or by purchasing the official campaign partners' products. Finnish cosmetic brand Lumenehas a product line for the campaign. I have this light, almost colorless face powder in my make-up bag that competes very well witn my current powder.


Powder received via blog. Pendant was made By my sister in law Mariia to commemorate my friend . As the pendant isn't official support product I donated the value of pendant to the Pink Ribbon collection

2 kommenttia :

  1. Ei siinä olekaan mitään söpöä, ei todellakaan. Mutta silti, hienoa että tämä varainkeruu ja muustutus rintasyövästä on brändätty näin. Ja tosiaan, gyne-käynnit ja mammografiat ym ovat todella tärkeitä, jos sillä lailla saa useamman vuoden elinaikaa (kun syöpä huomataan ajoissa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rosoa nauha-brändi alkaa olla niin vahva, että naiset muistava myös idean sen takana, joka onkin tärkeää.

      Poista

Kommenttisi ilahduttaa kovasti. Your comment makes me happy.