27.8.2011

Finnish food market in Helsinki




We visited yesterday night the Finnish food marked on inHelsinki city center. There are small, independent local and ecological food producers form all over Finald.

We bought mutton sausage, cheeses, ice cream, liquorice, bread, potatoes.. and made a delicious dinner out of them.

It was a nice event and good way to find many suppliers I had never heard of earlier.

Still I have to say that many of them don't have any idea how to brand their goods. I of course concentrated on the most interesting looking stands, but should have taken photos of the boring packages and poor displays. In my opinion tooo many producers had good products, but their branding and display weren't interesting at all. We recalled the farmer's markets we visited in New York, simple products, but with interesting packages and nice displays simply made us want to buy form them.

Eilen auennut Herkkujen Suomi-tapahtuma jatkuu Rautatientorilla vielä tänään. Paikalla on monia hyviä suomalaisia pientuottajia tuotteineen.

Ostimme leipää, perunoita, lammasmakkaraa, vuohenjuustoa, lakritsia, jäätelöä... ja teimme aineksista maukkaan aterian kotona. Oli mukava tutustua moniin ennestään tuntemattomiin pientuottajiin.

Silti torista jäi vähän laimea maku. Monilla tuottajilla oli hyviä tuotteita, mutta esillepano ja brändääminen ei ollut kiinnostanut lainkaan tai oli jämähtänyt 80-luvulle. Kuviin päätyi tietysti mielenkiintoisimpia tuoteita ja parhaiten esille pantuja, mutta monilla oli tylsiä tai  suorastaan rumia pakkauksia ja tuotteet oli vain lätkäisty pöydälle esillepanoa sen kummemmin miettimättä. PIenellä vaivalla (ja rahalla) olisi monesta osastosta saanut kiinnostavamman ja myyvemmän.

Taannoisella New Yorkin matkallamma kävimme lukuisilla luomu/lähiruoka/tuottajatoreilla, joissa esillepanoon ja brändäämiseen oli kiinnitetty yhtä paljon huomiota kuin tuotteiden laatuun. Houkutteleva esillepano ja kiinnostavat, nokkelat , ekologiset pakkaukset saivat kiinnostumaan ja ostamaan. Tätä kaipaan Suomessakin.

9 kommenttia :

  1. Hei varmaan pikkasen eri rahat liikkuu Nykin tuottajatoreilla ko täällä. Kuka Nykissä niitä tuotteita ostaa vakavaraiset ja rikkaat, köyhillä ei ole varaa niitä ostaa joten brändäämiseen satsataan myös sen takia hitosti rahaa. Meillä niitä tekee ihan oikea pikkufarmari tai jotain jolla ei välttämäti ole visiota mutta tuote on oikein maukasta. Katsotaan pintaa syvemmälle:)

    VastaaPoista
  2. Ruoan esillelaittaminen on kyllä ensiarvoisen tärkeää ja ois kiva jos kauppiaat sen kaikki oivaltaisivat.

    Ainakin noissa sinun kuvissasi on erittäin huokuttelevasti laitettu.

    VastaaPoista
  3. Ainosofia; Nämä olivatkin sieltä houkuttelevimmasta päästä.

    Henrietta; Juttelimme New Yorkissa monien tuottajien kanssa toreilla ja he olivat aidosti pientuottajia, jotka itse myivät tuotteitaan, ihan samanlaisia kuin täällä... Joten käytetävissä rahavaroissa ja resursseissa ei edes ollut eroa.

    Mielestäni jonkinlaiseen brändämiseen ei tarvita edes paljoa rahaa vaan hieman mielikuvitusta. Tunnen muutamia suomalaisia pientuottajia, jotka ovat suunniteleet itse hyvin yksinkertaiset, mutta hyvännäköiset etiketit tuotteisiinsa. Pakkaukset ovat edullisia ja erottuvat yksinkertaisuudellaan.

    Kun tavaraa on tarkoitus saada kaupaksi ja elantonsa siitä, kannattaisi esillepanoon hieman kiinnittää huomiota. Hinnat tapahtumassa olivat kuitenkin markettitasoa kovemmat, joten ei näitäkään tuotteita ihan kaupungin vähävaraisimmille ollut suunnattu.

    Tällaiset tapahtumathan ovat nimen omaan markkinointitapahtumia, niillä tuodaan esiin tuotteita, joita kuluttaja myöhemmin voi ostaa paikallisten jälleenmyyjien kautta. Monilla myyjillä, jotka myyvät Helsingissä hallissa, Stockmannilla ja pikkuliikkeissä, ei ollut kylttejä mistä heidän tuotteitaan saa jatkossa ostaa.

    VastaaPoista
  4. Aijai miten ihania herkkuja! Kuvasin viime kesänä kotikaupunkini lähiruokamarkkinoilla ja tuli kyllä hieman sama tunne; toiset olivat todella panostaneet esittelyyn, toiset taas vain levittäneet tuotteensa pöydille. Mutta näinhän se Suomessa taitaa olla, ajatellaan, että laadukkaat tuotteet myyvät itse itsensä.

    Toisaalta näin kyllä onkin; henkilökohtaisesti en välitä millaisessa paketissa lähiruokani on, mutta eipä se kaunis paketti haittakaan!

    Haluaisin myös markkinoinnin ihmisenä sanoa, ettei se brändäys tai tuotteiden markkinointi välttämättä tarkoita hurjaa rahanmenoa. Pakkaus ja esillepano on pieniä mutta tärkeitä juttuja, samoin tällaisissa tapahtumissa se tiskin takana seisova myyjä.

    Kilometrikommentin päätteeksi; kiva, että tällaisia tapahtumia järjestetään! Olen ehdoton lähiruoan kannattaja ja fani! :)

    VastaaPoista
  5. Olen ihan samaa mieltä: monelle meistä on tärkeää, miten tuote on esitelty ja kuinka houkuttelevan näköinen pakkaus ja tiski on. Sen kaiken tarkoitushan on juuri houkutella ihmisiä ostamaan ja sitä varten kauppias on liikkeellä! Kuulostaa turhamaiselta, ja siinä saattaa täällä piillä asian ydin.

    VastaaPoista
  6. Kun pitää valita samanlaisten, mutta ennestään tuntemattomien valmistajien tuotteiden joukosta, hakeutuu katse siihen, joka on esitelty mielenkiintoisimmin.

    Alitajuisesti taitaa tulla vielä mieleen, että tuote, jonka esillepanoon ja (vaikka kotikutoiseenkin) brändäykseen on uhrattu vaivaa, on myös tuotteena parempi... Näinhän ei välttämättä ole, mutta ostopäätös tehdään usein ulkoisin perustein.

    Esim. viinithän valitaan kaltaisensa joukoista usein eriketin perusteella, jollei ole mitään ennakkotietoa tuotteesta.

    Viime viikonlopun ravintolapäivänä moni huvikseen pop up-ravintolan perustanutkin oli kiinnittänyt huomiota "brändiinsä"; "ravintolalla" oli tuottesiin sopiva logo, menu oli samaan muotokieltä logon kanssa, esillepanoa oli mietitty... Ilahdutti silmää.

    VastaaPoista
  7. Mietin ihan samaa kun kävin torilla, koko homma oli tehty ihme meiningillä, aidattu ja vartijat ympärillä. Tuotteet sen sijaan oli hyviä, kyllä pitäis saada vähän uudistusta "valkosipulimarkkina" meininkiin. Ja ei siihen kai rahaa tarvita et miettii miten tuotteet esillä? Eletään 2011 vuotta eikä 1986. Eikä oltu missään Kotkan meripäivillä vaan Helsingissä, mikä on vaikka http://wdchelsinki2012.fi/ ens vuonna. Voi turistit hiukan ihmetellä.

    VastaaPoista
  8. Olin ihan samaa mieltä, kun pistäydyin Herkkujen Suomessa. Tietynlainen freesiys puuttuu helposti, tulee sellainen maatalouspoliittinen tunnelma heti tuollaisissa tapahtumissa. Myös Jelin kommenttiin yhdyn: eihän alueelle melkein uskaltanut edes mennä sisään, kun oli ankeat aidat ympärillä ja kaapin kokoinen järjestysmies ovella! Miksi? Anniskelualue oli kuitenkin aidattu erikseen.

    Pistäydyin lauantaina myös ranskalaisella torilla Lasipalatsin kulmalla, ja siellä oli aivan toinen meininki. Houkuttelevaa ja iloista. En oikein ymmärrä.

    VastaaPoista
  9. Aidat olivat aika ankeat, viereisen kaljateltan asiakkaat näyttivät juovan häkissä...

    Tuosta ranskalaisesta torista en ollut kuullutkaan. Harmi, että meni sivu suun.

    VastaaPoista

Kommenttisi ilahduttaa kovasti. Your comment makes me happy.