150 cookbooks - and still counting...

.







Jokin aika sitten mainitsin postauksessa, että olen kerännyt aika kasan keittokirjoja. Tällä hetkellä niitä lienee 150-160 kpl. Hyllytila on jo loppunut, vaikka keittokirjoja varten rakennettiin aikoinaan oma hylly. Nyt kirjoja on ikkunalaudallakin aika kasa. Olenkin katsellut keittokirjahyllyn vastapäistä seinää, seinälle kiinnitetyn silityslaudan alle mahtuisi hylly tai kaksi...

Olen harvemmin ostanut täyten hintaan keittokirjoja; monesti alelaareissa on upeita, kiinnostavia keittokirjoja, joissa on hyviä reseptejä. Osan olen hankkinut matkoilta tuliaisina itselleni, kaukaisimmat keittokirjani olen tuonut Australiasta, osan ostanut Amazonista, osan niistä alehyllyistä ja aika monta olen saanut lahjaksi. Osa pohjautuu sesonkeihin, jotain on ryhmitelty mausteittain tai yrteittäin, pari on julkkiskokkien kirjoja, jotkut keskittyvät tietyn maan tai alueen ruokiin, joissain opastetaan juhlaruokiin sekä cocktailpaloihin ja osa on vain "yleiskeittokirjoja". Huomasitko toisessa kuvassa olevan kierreselkäisen, aika kärsineen näköisen  oranssin keittokirjan? Sehän on koulun keittokirja 80-luvulta; siitä löytyvän perusleipäreseptin mukaan teen edelleen patongit, sämpylät ja pitaleivät.

Suosin reseptejä, jotka on nopea toteuttaa. Niihin voi kuulua marinointia ja hauduttamista, mutta varsinaisten työvaiheiden on oltava lyhyehköjä. Sellaisia koetan etsiä aina uusia keittokirjoja selaillessani, houkuttelevien kuvien lisäksi.
 
A while ago I mentioned that I own quite a pile of cookbooks. At the moment I own about 150-160 pcs. I have ran out of shelves an dnow I have a high pile on windowshield, even though we originally built a special shelf just for cookbooks. I am now eyeing the wall opposite the cookbookshef, there is enough room for a shelf or two...
 
I hardly ever pay full price for cookbooks; may times I have found discounted pretty, interesting books with good recipes. Some I have bought literally from the other side of the world, soe bought from Amazon, some are found on disount shelves and quite many I have receveid as gifts.

Some books are based on seasons, some are written around herbs or spices, few are written by celebrity chefs, quite a few are concentrated on kitchens of certain areas or countries, some in finger and party food and many are just general cookbooks. I even still have my home economics class cookbook.

I mostly use reciepies that are fast to execute. They might include marinating and long simmering, but the actual work time has to be fairly short. I try to look for those fast recipies besides attractive photos when browsing cookbooks.


9 kommenttia :

  1. Voi, minulla ei ole kuin vähän yli 60, mutta keittiö niin täynnä, ettei sinne mitään enää mahdu;)

    VastaaPoista
  2. Meillä on kirjahyllytila loppunut jo ajat sitten, vaikka kirjahyllytilaa on komattakymmenettä metriä, yhteen kirjakaappiinkin rakennettiin "piilohyllyillä" seitsemän metriä lisää hyllytilaa oku vuosi sitten... Kirjojen ostamista on ollut pakko vähentää ja käyttää kirjastoa enemmän.

    VastaaPoista
  3. Oiih! Mulla ei ole vielä kuin reilut 10 kirjaa, lisää olen kyllä toivonut joulupukilta. Sen sijaan mulla on valtavat kansiot reseptejä, joita olen kerännyt niin aikakausilehdistä, netistä kuin ystäviltänikin! Joku kansioiden organisointi olisi taas tehtävä, reseptit ovat sikin sokin ja rönsyilevät jo yli kansion! Olisi kiva jos tekisit postauksia näistä kirjoista ja suosittelisit aina jotain :)

    VastaaPoista
  4. Eikä! Ihan huippua! Mulla on varmaan 4 tai 5 ja niistäkin yks on yläasteen köksän kirja!!

    Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  5. Ihana kokoelma!! Koulun keittokirja on ollut kovassa ja hyvässä käytössä...Hyvää viikonloppua!
    XX

    VastaaPoista
  6. Pari täpötäynnä olevaa kansiotakin löytyy. Niissä vanhimmat reseptit ovat yli 20 v. takaa. Pari kuukautta sitten järjestelin niihin satakuntala reseptiä lisää, jotka olivat muovitaskussa odotelleet liimausinspistä.

    VastaaPoista
  7. Sä oot vähän sairas. :)

    Mulla on varmaan noin 20 reseptikirjaa ja niidenkin säilyttämisessä ja hallinnassa on vaikeuksia. Mua inhottaa kun en millään ehdä/voi kokkailla kirjojen jokaikistä reseptiä.. Mun järjestelmällinen luonne on aina välillä aika raivostuttava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onhan toi kokoelma karannut vähän käsistä... Tänä vuonna olen tainnut ostaa vain yhden keittokirjan, mutta saan niitä myös lahjoiksi.

      En ole koskaan edes ajatellut kokkaavani mistään keittokirjasta kaikkia reseptejä, en edes suosikkikirjoistani... Joitain selaan vain inspiraatioksi, en kokkaa ihan suoraan mitään, mutta ne antavat hyviä ideoita.

      Poista
  8. Vau, kunnioitettava kokoelma! :) Meillä mahtuu keittokirjat toistaiseksi kahdelle hyllylle, mutta niitä kyllä tasaiseen tahtiin meille kotiutuu. Pitänee siis laajentaa kolmannelle hyllylle. :)

    VastaaPoista

Kommenttisi ilahduttaa kovasti. Your comment makes me happy.