Työpaikan edessä aukeavassa Dianapuistossa tulppaanien kukinta on nyt kauneimmillaan. Seuraavaksi kukkivat lilat pallomaiset ukkolaukatkin ovat jo nupullaan. Kotipihassa särkynyt sydän seinän vierustalla on kukkinut jo pari viikkoa.
Jokainen Facebookissa oleva varmaan kokeili viime viikonloppuna oman avatarin rakentamista. Ihan näköistä ei tullut. Silmien ja nenän löytäminen ei ollu ihan helppoa, Silmälasit, hiusten malli ja väri sekä silmien väri on aika lailla lähellä totuutta, muuten ei ehkä ihan heti tunnistettavissa. Muutama kaveri oli kyllä saanut koottua todella tunnistettavan avatarin itsestään.
Horsmakeitto on ollut tämän viikon hittiruoka. Tein sitä jo toistamiseen viedessämme ruokakassit maalle anoppilaan. Keittoa maustettiin vielä horsmanversopestolla. Istuskelimme taas lasiverannan eri päissä lounastamassa.
Keitto ja Myllärin ruisleipäaineksesta tehty ruisleipä saivat todella kiitosta. Aina anoppilassa ylistetään kokkailujani, mutta nyt kehut olivat suorastaan ylitsevuotavia!
Joku somessa mainitsi tuon ruisleipäaineksen muutama viikko sitten ja kun leipäjuuren hoivailu on aina epäonnistunut, päätin oikaista ostamalla juurta sisältävää ruisleipäainesta. Pussin kyljessä on resepti ruisleipäpaloille mutta itse tein limpun samalla reseptillä. Ruisleipäpalojen paistoaika on 25 minuuttia, limppua paistoin 45 minuuttia 250 asteessa. Toinen salaisuuteni on taikinan kylmäkohotus. Tein ison taikinan jo kuusi päivää aikaisemmin ja olen paistanut siitä joka toinen päivä leivän. Viimeinen leipä oli taas selkeästi paras kun taikina oli saanut kohota viileässä miltei viikon.
Ja kyllähän se kesä näyttää vähitellen saapuvan. Eilen söin kevään ensimmäisen jäätelötötterökin miltei kesäisessä kelissä. Jalassa oli jo pellavahousut ja takkinakiin farkkutakki. Muutama päivä sitten päällä oli vielä kevytuntuvatakki eli selvää edistystä!
Oletko jo havainnut kesän merkkejä? Kevät tähän on enää jäljellä tuleva viikko ja siten ollaankin kalenterin mukaan virallisesti kesässä. Koronarajoituksetkin muuttuvat, pian voisi päästä vaikka ravintolaan!




















