Viisi viikon varrelta

Aurinkoista -tai toivottavasti ainakin sateetonta sunnuntaita! Jokohan raekuurot ja lumisateet olisivat tältä keväältä koettuna? Alan olla melkoisen valmis jo lämpimämpiin säihin ja paljaisiin nilkkoihin.


Tulppaanit


Kevätkukat



Työpaikan edessä aukeavassa Dianapuistossa tulppaanien kukinta on nyt kauneimmillaan. Seuraavaksi kukkivat lilat pallomaiset ukkolaukatkin ovat jo nupullaan. Kotipihassa särkynyt sydän seinän vierustalla on kukkinut jo pari viikkoa.



Selfie



Jokainen Facebookissa oleva varmaan kokeili viime viikonloppuna oman avatarin rakentamista. Ihan näköistä ei tullut. Silmien ja nenän löytäminen ei ollu ihan helppoa, Silmälasit, hiusten malli ja väri sekä silmien väri on aika lailla lähellä totuutta, muuten ei ehkä ihan heti tunnistettavissa. Muutama kaveri oli kyllä saanut koottua todella tunnistettavan avatarin itsestään.


villiruoka



villiruoka

Horsmakeitto on ollut tämän viikon hittiruoka. Tein sitä jo toistamiseen viedessämme ruokakassit maalle anoppilaan. Keittoa maustettiin vielä horsmanversopestolla. Istuskelimme taas lasiverannan eri päissä lounastamassa.


ruisleipä

ruisleipä

Keitto ja Myllärin ruisleipäaineksesta tehty ruisleipä saivat todella kiitosta. Aina anoppilassa ylistetään kokkailujani, mutta nyt kehut olivat suorastaan ylitsevuotavia!

Joku somessa mainitsi tuon ruisleipäaineksen muutama viikko sitten ja kun leipäjuuren hoivailu on aina epäonnistunut, päätin oikaista ostamalla juurta sisältävää ruisleipäainesta. Pussin kyljessä on resepti ruisleipäpaloille mutta itse tein limpun samalla reseptillä. Ruisleipäpalojen paistoaika on 25 minuuttia,  limppua paistoin 45 minuuttia 250 asteessa. Toinen salaisuuteni on taikinan kylmäkohotus. Tein ison taikinan jo kuusi päivää aikaisemmin ja olen paistanut siitä joka toinen päivä leivän. Viimeinen leipä oli taas selkeästi paras kun taikina oli saanut kohota viileässä miltei viikon.


Kesän merkit

Merimaisema

Helsinki






Ja kyllähän se kesä näyttää vähitellen saapuvan. Eilen söin kevään ensimmäisen jäätelötötterökin miltei kesäisessä kelissä. Jalassa oli jo pellavahousut ja takkinakiin farkkutakki. Muutama päivä sitten päällä oli vielä kevytuntuvatakki eli selvää edistystä!

Oletko jo havainnut kesän merkkejä? Kevät tähän on enää jäljellä tuleva viikko ja siten ollaankin kalenterin mukaan virallisesti kesässä. Koronarajoituksetkin muuttuvat, pian voisi päästä vaikka ravintolaan!

Horsmakeitto on sesonkiruokaa parhaimmillaan

Tiesitkö, että horsmanversot ovat syötäviä ja maultaa herkullisia? Ne ovat nyt parhaimmillaan. Horsmakeitto on  ikäänkuin raikas villiruokaversio parsakeitosta. Maku on metsäisen raikas, mutta hienostunut.


Villiruoka

Horsmaa kasvaa pellonpientareilla, rannoilla, joutomailla. ja kallioiden kupeessa. Pienet, parikymmensenttiset horsmat ovat mehevimpiä. Horsma muuttuu parsan tapaan puisevammaksi kasvaessaan isommaksi. 


Villiruoka

Nuoret hosmanversot ovat meheviä ja maukkaita, maultaan ne muistuttavat parsaa ja niitä voikin käyttää parsan tapaan. Versot ja varret ovat syötäviä. Myöhemmin horsman kukkiessa käytän kukkia salaattien, aamiaisten ja jälkiruokien koristeena. Niistä voi tehdä myös hilloa ja juomaa, joita en vielä ole kokeillut, mutta ehkäpä tänä kesänä.

Kuten aiemminkin olen todennut, villivihanneksia voi huoletta poimia kaupungissakin, kun ei aivan keskustassa, autoteiden varresta tai koirien ulkoilupolkujen varrelta poimi.

Villiruoka

Villiruoka

Horsmakeitto


500 g nuoria horsmanverosn varsia
5 dl vettä
1 kasvisliemikuutio
1 salottisipuli
1 valkosipulinkynsi
1rkl voita
1dl kuohukermaa
1/2rkl sitruunanmehua
ripaus mustapippuria
ripaus hienonnettuja korianterinsiemeniä

Huuhtele horsman versot, nypi lehdet. Leikkaa horsmanversojen puumainen kantaosa pois (noin 2 cm).

Kuori ja hienonna sipulit. Paloittele horsman varret pienemmiksi paloiksi. Kuullota sipuleita voissa kattilassa. Lisää horsmanversot, vesi ja kasvisliemikuutio. Keitä noin 10 minuuttia.


Soseuta keitto sileäksi sauvasekoittimella ja siivilöi (kuoret voivat olla hieman sitkeitä, siivilöity keitto on samettisen sileää) . Sekoita joukkoon kerma ja sitruunanmehu. Mausta korianterinsiemenillä ja pippurilla. Annostele keitto kulhoihin. Koristele (villiyrtti)pestolla.


Oletko käyttänyt villiyrttejä ruoanlaitossa? Pian on blogiin tulossa toinenkin herkullinen villiruokaresepti.






Viisi viikon varrelta

Vaikka alkuviikosta saatiinkin hetkeksi ihan takatalvi lumisateineen ja onhan noita raekuuroja ollut koko viikonkin, on kevään kukkaloisto edennyt.

Kevätkukat


Tulppaanit


Kevätkukat

Kerrostaloelämää

Kevätkukat

Isokaari

Tulppaani ei leikkokukkana ole lempikukkiani, ihan koska tulppaanit kestävät maljakossa niin lyhyen aikaa. Pihoilla ja puutarhoissa ihailen niitä keväisin. Varsinkin naapuripihan upeiden punaisten, kerrottujen tulppaanien avautumista olen odottanut. Ne ovat runsaudessaan miltei kuin pieniä pioneita. Myös ensimmäiset kotikadun koristeomenapuut ovat kukassa.


Seurasaari

Seurasaari


Eläinkuiskaajat kävivät viikolla Seurasaaressa pitkästä aikaa. Ennen viittä siellä sai kuljeskella ihan omassa rauhassaan, mitä nyt tintit kävivät tarkastamassa onko mitään herkutusta tarjolla.


Parvekekukka

Viikon paras löytö olivat viiden euron isot  terassihortensiat Tokmannilta. Ne olivat hieman kuivahtaneet ja siksi alessa mutta pikku kastelulla vetreytyivät täysin.  Normaalihintaiset vieressä omaksoivat 13 euroa/kpl. Kassamyyjä oli närkästynyt, että kasvit oli laitettu aleen, mutta antoi minun kuitenkin ostaa ne alehinnalla. Parvekekasvit onkin nyt ainakin  alkukesäksi hankittuna. Osan kasveista pidän vielä öisin sisällä, sillä etenkin yöaikaan on ollut melkoisen kylmää.


Kattaus


Löytökoira

Adoptoitu koira

Luontokuva
Luontokuva
Olen nyt jonkin aikaa kaksi päivää viikossa lomautettuna. Toisena lomautuspäivänä olemme käyneet appivanhempien luona viemässä ruokakassit. Appeni on laittanut lounasta, jonka olemme nauttineet ison verannan toisessa päässä, heidän istuessaan turvavälillä toisessa päässä.

Anoppilan lähellä joutsenpari pesii lammessa pikku "saarella". Toivottavasti saamme myöhemmin seurata joutsenenpoikasten kasvua.

Jännä huomata kuinka 70 km päässä kevät on noin viikon jäljessä, lehdet ovat paljon pienemmät eikä ruohokaan vielä kasva kunnolla. Tänä vuonna rannikolla kevät tuntuu olevan edellä.

Sushi take away Helsinki


Sushi, take away Helsinki

Viikon Support your local -ruoaksi valikoitui perjantaina sushi kun Siipan siskontyttö alkoi haikailla sushia. Me otimme maukkaan kala- ja vegekombon kahdelle jaettavaksi ja nuori sushifani sai vegesushilautasen kotikulmiltamme Lauttasaaren Osaka Sushista. Ravintolan sushibuffa on ollut raikas ja monipuolinen, mutta taitaa kestää vielä jonkin aikaa ennenkuin sushibuffetit saavat avata.

Miten sinun viikkosi on sujunut? Toivotko jo keväisempiä kelejä?