Tallinnan joulutunnelmia

Tallinna on minulle tuttu lukemattomilta reissuilta miltei 30 vuoden ajalta. Paljon olen käynyt kaupungissa työmatkoilla (ja taas olin työmatkalla vain pari päivää enen tätä reissua) ja blogikuvioissa pressimatkoilla, kuten viime vuoden joulumatkalla Tukholmaan ja Tallinnaan yli myrskyävien merten. Välillä on kiva tehdä myös ihan oma, aikatauluttamaton reissu Siipan kanssa. Joulukuinen viikonloppumme Tallinnassa olikin täynnä joulutunnelmaa ja taas jotain uutta.

Tallinna

Pikku reissua oli muutenkin mietitty jo pitkin syksyä ja kun saimme tarjoukseta napattua viikonloppumatkalle kahdelle edestakaiset reittimatkat, siistin hotellin sataman kupeesta ja paluumatkalle pääsyn Comfort-loungeen yhteensä satasella päätimme heti iskeä tarjoukseen kiinni.

Joulukuusi
Noblessnerin kehittyvää aluetta oli esitelty niin monella sometilillä, että päätimme itsekin käydä katsastamassa alueen. Matka taittui nopeasti Boltilla eli Uberia vastaavalla kuljetuspalvelulla. Vanhoissa varastorakennuksissa ja upouusissa taloissa mm. keksintötehdas, ravintoloita, gallerioita ja liikkeitä. Tänne täytyy tulla keväämmällä uudestaan.

Noblessner

Alueella oli myös Shishin sisustusliike, jonka tarjonta oli kuitenkin pääosin liian kimaltelevaa rustiikkiin joulumakuuni.

Tallinna, vabrik

Vabrik tallinn

Noblenessleriltä Telliskivellä kävellessämme tulimme poikenneeksi pariin viinibaariin. Vanhassa tehtaassa sijaitseva Vabrik vinoteek-viinibaaria luotsaa sommelier Andrea Peremeesin "viiniperhe". Ostimme magnumpulloisen maistelemaamme amarone-metodilla valmistettua merlot-cabernet sauvignonia kotiin. Jo nyt maistuva viini, joka saa kehittyä vielä vuoden tai kaksi ennen avaamista.

Viinibaari, Tallinna

Läheisen Tiks-viinibaarin pupu näytti kutsuvan meitä, sielläkin nautimme lasilliset merlotia.

Telliskivi

Telliskivellä olen käynyt jo parikymmentä vuotta ennenkuin alueen trendikkyydestä oli tietoakaan. Eräs asiakkaani rakennutti Telliskiven Loomelinnan lähelle toimitilat ja heidän luonaan kävin lukemattomat kerrat toivoen että lähellä olisi joku kiva lounaspaikka, vaikka harvemmin työmatkoilla on ehtinyt edes lounastamaan. Nyt yritys on myyty pois, mutta Telliskivellä on ravintoloissa vaikka kuinka valinnanvaraa, tuossa asiakkaani entisessä kiinteistössäkin on pari ravintolaa.

En ollut tullut tehneeksi pöytävarausta eiliseksi  ja moni paikka oli täynnä lauantai-iltana. Saimme kuitenkin Frenchystä pöydän ja söimme ranskalaista ruokaa illalliseksi. Siippakin sai lempiannoksensa eli osterit, minulle ne eivät maistu

Tallinna

Tallinnan uusi Fotografiskassa kävin pressimatkalla pian museon auettua, nyt siellä on jo uusia näyttelyitä, jotka kävimme katsomassa lauantai-iltana. Fotografiska on auki myöhään, pe-la jopa yöyhteen asti, joten illallisen jälkeenkin siellä voi helposti käydä rauhassa. Tämänhetkiset näyttelyt jatkuavat ensi vuodelle; Vincent Petersin vintage henkisiä filmitähtien ja muiden kuuluisuuksen kuvia esittelevä Light Within jatkuu 16.2.2020 saakka, James Nachtweyn ravisuttava Memoria 1.3.2020 asti ja Mandy Barkerin merten muovijätettä kuvaava Sea of Artifacts päättyy 9.2.2020.

Tislaamo, tellsikivi, tallinna

Telliskivellä on myös entisen asiakkaani Tarvon liikekumppaneineen luotsaama Junimperium-ginitislaamo ja -baari. Tunnemme toisemme aivan toiselta alalta, mutta nyt Tarvo luotsaa Viron ja Suomen Vapiano-ravintoloita ja tätä tislaamoaan. Tarvo ei ollut paikalla, mutta toki Junimperiumissa yhdet gin tonicit piti maistaa.

Vanhakaupunki

Tallinna, joulu

Tallinnan kuululla joulutorilla piti toki käydä fiilistelemässä ja pikku ostoksillakin. Ostoslistalla on ollut lämpimät lapaset ja sellaiset vihdoin sain hankittua kauniisti kirjailtuna. Kyllä ne pakkaskelit kuitenkin jossain vaiheessa tulevat, enkä halua palella.

Tallinna suklaakauppa

Vinoteekkien lisäksi Tallinnasa tuntuu olevsn runsaasti myös artesaanisuklaapuoteja. Ostimme Chocolalasta vähän lahjoja ja samme maistella myös monia suklaita.

Matkailu

Lapaset

Vaikka olen ollut Tallinnassa pitkälle toistasataa kertaa, löytyy sieltä joka kerta jotain uutta. Kurkin aina kujille ja sisäpihoille, nyt kävimme vanhassakaupungissa kauniilla pikku luostaripihalla.

Tallinna, ravintola

Tallinna, ravintola, matkailu
Ennen laivalle suuntaamista lounastimme Trattoria La Bottegassa, joka ei pettänyt tälläkään kertaa.

Olipa taas kiva matka. Matkaseuralainen on se parhain ja meillä on aina mukavaa menimmepä minne vain. Tallinna tarjosi taas uutta ja nostatti hieman joulufiiliksiäkin kätevällä minilomalla.

Oletko käynyt Tallinnassa joulun aikaan?

4 kommenttia :

1. Monen monta kertaa olen Tallinnan joulua aistinut joulutorilla, tänä vuonna en sinne ehtinyt - kyllähän se upea on & joulumieli tarttuu hetkessä! Noblessnerin alue on ihan uusi minulle, en ole siellä päässyt vielä käymään, seuraavalla kerralla : )

2. Tuttuja maisemia Tallinnasta, joka kyllä on varsinkin joulun aikaan todella kaunis.
    Noblessnerin aukiollekin on tullut mahtava joulukuusi. Tallinnan joulutori ilahduttaa
    aina ja siellä on kiva vaikka vain kierellä katsellen. Ehkä ottaa mukillinen glögiä samalla.
    Joulumielen nostatusreissuja on kiva tehdä!

3. Ihania joulutunnelmia. Kääks haluan tuollaiset lapaset tai oikeastaan harmaat ja mustat. Tuli mustista mieleen Muhu meininki.

Kivaa uutta viikkoa Tuuli. <3

4. Katja Nevalainen15.4.2020 klo 14.28

Luin kivoista joulutunnelmistasi Tallinnassa jo joulukuussa mutta täytyi oikein palata tähän postaukseen ja miettiä uudestaan että mistä on tuo kuva missä on mintunvihreä kuusikerroksinen talo? Ei mielestäni löydy vanhasta kaupungista, tai jos löytyy, miltä kadulta?

Kommenttisi ilahduttaa kovasti. Your comment makes me happy.