Nopeasti valmistuva omenainen hillopiirakka

Syksyllä omenapuiden katveessa asuvien ystävien luona vieraillessaan ei voi vältää kassillista omenia. Ja mikä siinä, omenathan ovat herkullisia sellaisenaan ja niistä voi tehdä monenmoista herkkua, ne sopivat vaikka pataruokiin kuin tietysti jälkiruokiin ja piirakkaan. Yksi omenareseptisuosikkejani on korvapuustiomenapiirakka.

Arki-iltana oikaisin omenaista hillopiirakkaa tehdessäni valmiilla pakastepiirakkapohjalla, mutta tähän voi toki tehdä itsekin piirakkapohjan. Kiireessä hillonkin voi ottaa suoraan purkista ja maustaaa sitä hieman kanelilla, vaniljalla ja vielä vaikka lorauksella calvadosta. Piirakka valmistuu valmista piirakkapohjaa ja omenahilloa käuyttäessä noin tunnissa.

Illalla piirakan uunista ottaessani alkoi olla melkoisen pimeää, mutta aika hyvin nopeasti laskeutuvaa pimeää vastaan upouusi kamerani vielä pärjäsi ISO-arvoa nostamalla tuhanteenkuuteensataan ja lopuksi kahteentuhanteen. Pientä rakeisuutta kuvissa kyllä on ja jouduin toki vielä käsittelemään kuvat vähän kirkkaammaksi, mutta kuitenkin vielä ihan kelvollinen kirkkaus pimeän rajamailla otetuille kuville. Appeni, elämäntyönsä televisiokuvaajana tehneenä hämmästelee kuinka hämärässä välillä kuvaan maalla, nykyisillä pienillä peilittömällä järkkäreilläkin voi saada hämärässäkin vielä kirkasta kuvaa kun ennen satojentuhansien markkojen ammattifilmikameratkaan eivät pystyneet samaan. Loppusyksyn ja talven pilkkopimeydessä tarvitaan toki jo lisävaloja, mutta niin pitkälle kuin mahdollista haluan kuvata luonnovalossa.


Omenanainen hillopiirakka valmistuu nopeasti

Omenanainen hillopiirakka valmistuu nopeasti

Omenanainen hillopiirakka valmistuu nopeasti

Nopeasti valmistuva omenapiirakka




Valkea kuulas



Nopeasti valmistuva omenainen hillopiirakka

200 g valmista piirakkataikina

1½ dl omenahilloa

0,5 dl tummaa rommia, brandya tai calvadosta

(veitsenkärjellinen vaniljaa)

½ tl kanelia

3 rkl voita

1 tl kanelia

8 dl omenaviipaleita

1 tl sitruunamehua

2 rkl ruoko- tai intiaanisokeria

½ tl kanelia

 

Kauli piirakkataikina  0,5 cm paksuksi levyksi. Vuoraa halkaisijaltaan 25 sentin irtopohjavuoka murotaikinalla. Tasoita reuna ja laita murotaikinapohjan päälle leivinpaperi.

Kaada vuokaan leivinpaperilla päällystetyn taikinan päälle kuivia herneitä niin, että pohja peittyy. Paista pohjaa 200 asteisessa uunissa 15-20 minuuttia. Kaada herneet pois ja poista leivinpaperi piirakkapohjan päältä. Herneitä voit käyttää samaan tarkoitukseen useamman kerran, älä käytä ruoanvalmistukseen.

Levitä esipaistetun piirakkapohjan päälle rommilla tai muulla alkoholilla, vaniljalla ja kanelilla maustettua omenahilloa.

Sekoita omenaviipaleiden joukkoon voi, kaneli, sitruunamehu ja sokeri. Peitä omenahillolla sivelty piirakkapohja  omenaviipalekerroksella.

Paista piirakkaa 200 asteisessa uunissa noin 30 minuuttia kunnes omenaviipaleet ovat pehmenneet ja ruskistuneet. Tarjoa lämpimänä vaniljakastikkeen tai vaniljajäätelön kera.


Keräilymukit ja muita asioita joita kohtaa nettikirpputoreilla

Kuluneena kesänä tyhjensimme ikääntyneet sukulaiseni asuntoa. Uuteen asuntoon läheskään kaikki mahtunut, joten lopusta tavarasta oli päästävä eroon. Osa meni Sortti-asemalle mutta paljon oli hyvää tavaraa jota ei raskinut ihan ilmaiseksi antaa pois, eikä ainakaan viedä Sorttiin. Pääasia oli, että ylimääräisistä huonekaluista päästään eroon nopeasti. Siksi hinnoittelin kaiken varsin maltillisesti ja myyntisaldon tilitin sukulaiselleni.


Heljä Liukko-SUndström keräilymukit


Otin siis Torin ja Facebookin myyntiryhmät käyttöön. Olen myynyt erilaista pikkutavaraa paikallisilla FB-kirppareilla aiemminkin ja tavannut kaikenlaisia ostajia. Yleisin etikettimoka on tietysti se, ettei varattua tavaraa tulla sovitusti hakemaan eikä ilmoiteta mitään. 

Tällä kertaa säätöä oli jos jonkinmoista, mutta loppujen lopuksi sain kirjahyllyn, Lundia-hyllyjen osia, sohvan pari tuolia ja sekalaista tavaraa myytyä ja lahjoitin vanhempaa pikku fiksausta vaativaa huonekalua myös jonkin verran. Miltei kaikkien huonekalujen ensimmäinen varaaja ei koskaan tullut vaikka ilmoituksessa oli "nopea nouto etusijalla" ja kerroin kiinnostuneille, etten asu noutopaikassa ja  tulen sinne erikseen luovuttamaan myytyjä huonekaluja. Kaikissa oli myös ohjeena "vain nouto Kannelmäestä" 


Hyväkuntoinen Ikean Ektorp-sohva, josta pesin päälliset, hinta 100 €

"Tarjoan 75 euroa. En tunne Helsinkiä hyvin Voitko tuoda sohvan Korkeasaaren parkkipaikalle perjantaina klo 14?"

"No en, vain ja ainoastaan nouto toiselta puolelta kaupunkia paikasta X kuten ilmoituksessa mainittiin" 


Sekalainen kasa kahdesta eri Lundia-hyllystä irtohyllyjä 20 kpl ja päätytikkaita 3 kpl. Hinta koko kasalle 50€. 

Kuvassa osat kasana ja kuvaus minkä kokoisia hyllyjä ja päätytikkaita, otsikko "Lundia-hyllyjä ja muita Lundian osia". 

Ensimmäinen kiinnostunut ei palannut vastaukseeni. Toinen kiinnostunut;

"Maksoin ennen noutoa (vaikken pyytänytkään) . Onko näissä hyllynkannakkeet?" 

"Ei välttämättä kaikkiin hyllyihin." 

"Kuinka voit myydä näitä tällä lailla? Miten minä sitten kasaan näistä kirjahyllyn? Minä olen yksinhuoltaja, kukaan ei auta!"

""Ei niistä kahden eri hyllyn osista ehkä mitään järkevää kirjahyllyä olisikaan saanut aikaiseksi, myytiin irto-osina. En rupea säätämään, palautan rahat."


Tunnetun suomalaisen suunnittelijan ns. designtuoli 400€. Uusi vastaava 1500 €. 

Jonoa tuli nopeasti yli kaksikymmentä kiinnostunutta, jotka viestittelivät vähän väliä.

Ensimmäinen jonossa ei tullut. Toinen, joka pommitti jatkuvasti viesteillä, sattui asumaan työpaikan talossa. Toin tuolin työpaikan keittiöön, sovittiin hänen tulostaan maanantaina katsomaan. Ennen kotiinlähtöä kysyin tuleeko hän. Tiistaina vastaus illansuussa.

"Lapsi oksensi tänään, en pääse." Todisteeksi kuva lapsesta oksennus sylissään. 

"Ok, pääsetkö huomenna? Tähän on jonoa."

"Joo mutta onko sävy alkuperäinen, onko kuinka vanha tuoli, onko alkuperäiskunnossa?"

"Kuten kerroin, tuoli ei ole minun, on useamman vuoden ikäinen, mutta en tiedä tarkalleen kuinka vanha tai onko väri haalistunut, kauttaaltaan näyttäisi olevan saman sävyinen. Tule huomenna katsomaan ja päätä otatko".

Keskiviikkona käytiin aivan sama keskustelu uudestaan. Lopulta hän tuli yläkerrasta alas katsomaan. "En mä tykkääkään tästä tuolista". Selvä - eipä siinä sitten mitään. Ilmoitus vapautumisesta seuraavalle jonossa, joka tuli seuraavana päivänä, tarkasteli, koeistui, irrotti istuin- ja selkänojan tyynyt ja purki tuolin osiin saadakseen sen kannettua asemalle. Kolme päivää myöhemmin:

"Ei tämä olekaan oikein hyvä istua ja tässä on pieni tahra, voidaanko purkaa kauppa? Tuoli on Inkoossa." Kuulosti siis vähän siltä, että minun olisi lisäksi pitänyt noutaa tuoli. 

"Ikävä kuulla. Olet kuitenkin saanut tutustua käytettyyn tuoliin, koeistua sitä ennen ostosta, irrottaa tyynyt ja purkaa rungon osiin, en voi valitettavasti hyväksyä kaupan purkua."

Koko kolmeksi kuukaudeksi venynyt muuttorumba kaikkine yksityiskohtineen oli hyvin uuvuttava, "helposti myytävän" tuolin kanssa huumori oli jo loppua. Huonekalut menivät kuitenkin kaupaksi ja kaikki ilmaisena ilmoittamani huonekalutkin lopulta haettiin. Sorttiin lähti vain kuorma huonokuntoisimpia huonekaluja joita en edes ilmoitellut.

Loppua kohden opin ilmoittamaan nopeasti, että osto-oikeus siirtyy seuraavalle, mikäli vastausta ei tule parin tunnin kuluessa ja muutenkin karsimaan säätäjät pois.


Ostin itsekin torista sukulaisen uuteen asuntoon mm. vanhuksien tuolista nousemista helpottamaan suunnitellun aktiivituolin. Normaalihinta uutena 1500€, ostin uuden veroisen kolmella sadalla, myyjä toi seuraavana päivänä vitosella Helsinkiin 200 kilometrin päästä kun oli muutenkin tulossa pääkaupunkiseudulle. Lohjalta, anoppilan reissun matkan varrelta löytyi myös uutta vastaava seniorituoli eli 5 cm normaalia tuolia korkeampi käsinojallinen ruokapöydän tuoli 30€, huonekaluliikkeissä hinta on 169€ ja Espoosta erittäin hyväkuntoinen rahi kympillä, sen verhoilukin sopi hyvin aktiivituolin verhoiluun. Loistavia löytöjä siis, näissäkin myyjät halusivat nopeasti eroon tavarasta. Noudin kaikki toki sovitusti.

Innostuin saatuani läheisen tavaroita myytyäni vähän tyhjentelemään omia kaappejanikin. Samalla muistin myös pari syrjään laitettua kaapissa pitkään ollutta mukia, jotka unohdin viedä Kierrätyskeskukseen. Hyvä niin, Heljä Liukko-Sundströmin Arabia-mukit ovatkin arvokkaita keräilymukeja, todella paljon kalliimpia kuin hänen taidekeramiikkansa. Jäin juttelemaan yhden muita tavaroita noutaneen ostajan kanssa kaikenlaisista nettiostoskokemuksista ja mukitkin tulivat puheeksi, hän kehotti laittamaan ne Huutoon, sillä keräilijät saattavat hyvinkin kilpailla niistä. Hän tosin kehotti myös miettimään haluanko pitää ne, arvo voi nousta. Totesin mieluummin pistäväni ne kuitenkin nyt myyntiin, posliinillahan on taipumus hajota. Saadut rahat voi laittaa vaikka rahastoon tuottamaan. Laitoin mukin Huuto.comiin ja ällistyksekseni toinen muki meni kaupaksi hintaan 245€ ja toisestakin huudettiin 65€! Nettosin siis Kierrätyskeskukseen menossa olleista mukeista yli 300€, enkä edes muista mistä ne ovat kotoisin. Pikku jännitysmomentti tässä tosin vielä on, eilen sulkeutuneiden huutokauppojen maksua ei vielä näy tililläni. Aina puhutaan siitä hopealusikasta, joka suussa syntyneeksi mainitaan milloin kukakin. Kun arvioitin joitain vuosia sitten perinnöksi tullutta isoa, vanhaa hopeakannua, sokerikkoa ja kermakkoa, yhteispainoltaan 450 g  painavasta setistä olisi saanut arvohuutokaupassa vain noin n. 150€ ja siitäkin olisi vielä mennyt palvelumaksuja. Muuttaisinkin sanonnan muotoon "Keräilymuki kädessä syntynyt".

Onko sinulla jotain hermoja raastaneita tai iloisesti yllättäneitä kokemuksia nettikirppareilta? 

Copyrights/Tekijänoikeudet


Lumo Lifestyle copyrights

Lumo Lifestyle copyrights

Lumo Lifestyle copyrights

Tekijänikeudet Copyrights

Oletko kiinnostunut käyttämään kuviani?


Vuonna 2018 EU:n tuomioistuin on linjannut, ettei netissä julkaistua kuvaa saa julkaista uudelleen. Valokuvien julkaisussa lähtökohta on, että oikeudet kuvaan ovat tekijällä – ellei toisin sovita. Lähioikeus suojaa kuvaajan ottamia kuvia ja antaa kuvaajalle oikeuden päättää kuvien käytöstä. Kuvien lainaaminen ilman etukäteen pyydettyä lupaa on tekijänoikeusrikos, josta poliisi voi suorittaa esitutkinnan ja syyttäjä ajaa sitä rikoskanteena.

Minulla on tekijänoikeus kuviin ja teksteihin sosiaalisen median kanavissani (blogi, instagram, facebook). Tekijäoikeustiedot ovat merkittyinä myös kuvatietodostoissani. Kuviani tai tekstejäni ei saa lainata tai käyttää muualla ilman etukäteen pyydettyä lupaani. Kuvaoikeuksista kaupallisiin tarkoituksiin olen valmis neuvottelemaan. Olen myös tapauskohtaisesti valmis kaupallisiin sosiaalisen median yhteistöihin sekä mm. kehittämään reseptejä ja kuvaamaan maksua vastaan erikseen tilattuja kuvia tai kuvasarjoja, joita kuvien ostaja saa käyttää sopimuksen mukaan kaupallisiin tarkoituksiin eri kanavissa.


Are you interested in using my photos or texts?

In 2018 the EU judicature has ruled that an image published online may not be republished. In publishing photographs, the premise is that the rights to the image belong to the author - unless otherwise agreed. Related rights protect the images taken by the photographer and give the photographer the right to decide on the use of the images. It´s a criminal act to publish photos in any way without copyright owner's consent.


Pls note I own the copyrights to the photos and texts in my social media channels (blog, Instagram, Facebook). My photos or texts cannot be borrowed or uses in any way without permission given prior to publishing. I am ready to negotiate of rights to use my photos in commercial purposes. I am also ready for commercial collaborations and to plan and shoot bespoke photos/series of photos that principal can use for commercial purposes according to our agreement.


Instagram @lumolifestyle

Facebook @lumolifestyle