Viisi viikon varrelta




Sisältää saatuja PR-näytteitä*


Voi mikä ihana kesäinen viikko takana. Tulevalle viikolle on luvattu vähän sateita, mutta juhannukseksi taas kaunista ja lämmintä. Uskomatonta,kohta ollaan taas juhannuksessa. Aika kiitää niin nopeaan!


Laituri
Perjantaina olimme kesän ensimmäisellä picnicillä kodin lähellä rantakallioilla. Perjantai-ilta, kauniit merimaisemat, lämpimästi paistava aurinko, viini, hyvä ruoka ja paras seura, todellista arjen luksusta!


Eväsretki

Eväsretki

Eväsretki

Purjealus

Picnicillä nautittiin Juomavinkin lähettämää Santa Helena Cabernet Sauvignonia*, kätevään puolen litran pahvitetraan pakattu viini oli kevyt kantaa rantaan -ja pakkaus tietysti takaisin kotiin kartonkikierrätykseen.

Otin picnicille mukaan pienen uunipellin, jolle ruoka oli helppo kattaa. Laseina oli jalattomat, keikkuvat lasit, jotka pysyvät pystyssä epätasaisemmallakin alustalla. Ne olen aikoinaan hankkinut juuri ulkona ruokailua varten.

Kesäkukat


Vieraspaikat

Luonnonkukkien kausi on kauneimmillaan.  Tänään 14 6. vietetäänkin luonnonkukkien päivää.

Olkoonkin vain vieralaji, mutta lupiini on mielestäni yksi kauneimpia alkukesän kukkia. Kodin lähellä niitä kasvaa vain yhdessä paikassa, josta käyn aina keräämässä kimpun maljakkoon Polku pienen niityn läpi kulkee moottoritien vallin vieressä. Ohi ajavat autot kuuluvat hyvin vallien toiselle puolellekin, mutta muuten tunnelma on ihana, kapea polku mutkittelee lupiinien ja ruusupensaiden välissä. 

Kukkivat puut

Kotipihassa kukkii kultasade. Tänä vuonna runsas kukinta on erityisen kaunis. 


maljakko
Maljakkoja kotona on useampia, mutta syreeninoksille sopi mielestäni parhaiten tämä viiden vuoden kuluessa tyhjennetty armanjakkipullo. Neljän vuoden takaisella Japanin-matkalta ostin  viskipullon ihan vain kauniin pullon takia, jota havittelin maljakoksi. Siinäkin on vielä viskiä jäljellä.



Koko keväänä emme nähneet ystäviä. Vaikka olen töissä tavannut joitain ihmisiä päivittäin, en ole ystäviä tavannt kuukausiin. Kuluneen viikon aikana olen ottanut ystäväperheen tyttärestä urbaanit ylioppilaskuvat kaupungin kaduilla ja puistoissa, käynyt viinilasillisella ravintolassa jossa yksi ystävä on töissä ja vielä ystäväperheen luonakin tapaamassa kummityttöä sisaruksineen. Pidimme välimatkaa ja halattu ei tietenkään, mutta olipa ihana nähdä pitkästä aikaa!

Yhtenä iltapäivänä kävimme vielä myöhäisellä lounaalla Kankurinkadun Levantissa Siellä ei henkilökunnan lisäksi ollut muita, mutta taas oltiin askel lähempänä normaalia elämää.


Lammas

Seniorikoira

Anoppilassa käytiin eilen taas ruokakassikeikalla. Niin ihana kesäpäivä maalla. Eläimetkin nauttivat ihanasta kesäsäästä.


Parin päivän päästä on jälleen juhannus. Tänä vuonna emme vietä sitä perinteiseen tapaan anoppilassa, vaan Espoossa ystäväperheen luona. He ovat aina viettäneet juhannusta kanssamme. Mitä sinulla on juhannussuunitelmissa?




Syreenien aikaan

Syreenien kukinta on nyt parhaimmillaa. Oletko koskaan käyttänyt syreeniä keittiössä?

Kauniit kukat ja syreenin ihastuttava tuoksu ovat innoittaneet minua useisiin resepteihin.








Syreenisiirapilla voi maustaa juomia ja jälkiruokia.







Alkukesän raikas juoma on alkoholiton syreenimocktail.




Kesäinen pavlova koristellaan syreeninkukkasin. Pavlovaa teen aina juhannukseksi.

Oletko kokeillut syreeniä ruoissa tai juomissa?


Kuusenkerkkäjäädyke


Kappelin parin vuoden takaisilla talvisilla blinikesteillä maistoin kuusenkerkkäjäätelöä crème brûléen  kera ja mietiskelin, että sitä olisi helppo tehdä itsekin.


Satokakausi kesäkuu

satokausi kesäkuu

Satokakausi kesäkuu


Kuusenkerkkä on siis keväisin oksien päähän kasvava heleänvihreä vuosikasvu. Siitä olen tehnyt kuusenkerkkäsiirappia ja maustanut sillä myös graavikalaa.

Jäädykkeen pohjana on helppo kondensoidusta maidosta tehty jäätelö, joka maustetaan kuusenkerkällä. Tällä kertaa laitoin vispikermaa, mutta limejäätelöön olen käyttänyt kondensitua maitoa ja ranskankermaa. Tähänkin sopisi hyvin ranskankerma taittamaan kondensoidun maidon makeutta.

Ajatuksesta toteutukseen meni taas aikaa, tällä kertaa jopa pari vuotta, mutta onneksi laitoin tämänkin postaus/ruokaidean muistiin blogin luonnoksiin - ja nythän kerkkäaika onkin parhaimmillaan. 

Postaustahdista ja -tavoista oli puhetta tuolla blinipäivällisellä muiden bloggaajien kanssa. Toiset kirjoittavat tekstin vasta kun kuvat on otettuna ja julkaisevat postauksen välittömästi.

Minä julkaisen hyvin harvoin välittömästi kun postaus on valmis ja usein kirjoittelen tekstiä useampaan otteeseen. Osa postauksistani syntyy spontaanisti ja nopeastikin, monia kuitenkin hauduttelen jopa kuukausia puolivalmiina. Teksti saattaa olla valmiina, mutta sopivat kuvat puuttuvat tai blogiin sopivia kuvia voi olla luonnoksissa odottamassa sopivaa aihetta. Saatan muokkailla kirjoittamani tekstiäkin uusiksi. Kerroin usein kirjoittavani postauksen rungon tai vaikka idean muutamalla rivillä ylös blogiluonnoksiin, sieltä selailen välillä sesonkiin sopivia bloggausideoita tai jos inspis on hukassa. Resepti-ideoita on mielessä ja luonnoksissa tälläkin hetkellä useampiakin odottamassa raaka-aineiden sesonkia, kokkausta ja reseptin hienosäätöä. Postauksistani, niiden synnystä ja bloggaamisesta yleensäkin kirjoitin viime viikolla blogiperjantaina.




Nyt ollaan kuusenkerkän sesongissa, uutta kerkkää pukkaa taas oksien kärkeen. 

Vinkkinä jouluihmisille; kerkkää voi myös pakastaa vaikka jouluksi kuusenkerkkämarinoitua lohta varten, jos haluaa varautua todella hyvissä ajoin. 

Kuusenkerkkää saa myös kuivattuna kaupasta. Ainakin Arctic Warriors myy kuusenkerkkäjauhetta. 

Sokeria ei tähän herkkuun tarvitse enää lisätä, kondensoitu maito on hyvin makeaa.






Kuusenkerkkäjäätelö


1 prk (400 g) kondensoitua maitoa

4 dl vispikermaa

4-5 rkl hienoksi jauhettua kuusenkerkkää



Jäähdytä kondensoitu maito pari tuntia jääkaapissa. Kaada kondensoitu maito kulhoon vispikerman kanssa. Vatkaa sähkövatkaimella kuohkeaksi vaahdoksi.


Mausta kuusenkerkällä tai kuusenkerkkäjauheella. Kuusenkerkkä antaa makealle jäätelöseokselle raikkaan metsäistä makua. Kokeile ensin noin kolmella ruokalusikallisella jauhettua kuusenkerkkää (kuivattua kuusenkerkkää käyttäessäsi n. yhdellä ruokalusikallisella) ja lisää makusi mukaan. Vatkaa kuusenkerkät tasaiseksi seokseen.

Kaada seos laakeaan, pakastamisen kestävään astiaan. Pakasta peitettynä seuraavaan päivään. Makea kondensoitu maito pakastuu hitaasti.

Pyörittele jäätelöstä palloja jäätelökauhalla tai lusikalla.

Onko kuusenkerkkä sinulle tuttu raaka-aine?